torsdag den 24. januar 2008

Klippekortet

(elegi i alexandrinere)



Den unge dame inde i TV-avisen
lod ane morgendagen nok blev kold og klam.
Min lejlighed har alt for meget træk til prisen
og fik jeg influenza, var det jo en skam.
Desværre var de lange underbukser alle
for hullede og møre, da jeg tog dem på.
Jeg købte dem i mange år i Dalle Valle.
Nu er de åbenbart umulige at få.

Nuvel, jeg måtte ta' med toget ind til byen
og søge frem igennem hver en tøjbutik
Måske kom regn og sne, så tung og grå var skyen
da jeg tog huen på og ud ad døren gik.
I byen gik jeg med fortrøstning ned på Strøget
hvor det så ud til tøj blev solgt i hver butik
Men det var åbenbart lidt skralt med herretøjet,
det så jeg, mens jeg mellem dametrusser gik.

Og tøj blir solgt af små og dumme skolepiger
der tygger tyggegummi mens de står og glor
og knap nok fatter, hvad en ældre herre siger
Hvor er vankundigheden hos de unge stor!
Jeg spurgte efter underbukser af de lange
og lodne jeg har brugt i mange herrens år.
De fniste rigtig uforskammet mange gange
og påstod, at de aldrig den slags bukser får.

Jeg gik og gik og stred mig gennem men'skemassen
Humøret sank og var tilsidst på vågeblus
Til sidst stod jeg med frosne ben på Rådhuspladsen
Jeg måtte give op og finde hjem med bus.
6A ku bruges til den første del af vejen
og klippekortet var jo gyldigt end en stund.
Hvad var vel tabt? Min tid er heldigvis min egen.
Man siger også, gang og slig motion er sund.

På Peter Bangsvej sku jeg skifte bus og vente
men næste bus kom ikke til den rette tid.
Jeg stod og frøs, mens tiden gik, og indædt sendte
jeg onde tanker mod chaufføren, dumme skid.
Men endelig, omsider kom da denne herre.
Jeg viste kortet frem, men manden sagde blot:
Nej, det er udløbet for længst, De må desværre
nok klippe én gang til. Det ved De også godt.

- Min gode mand, mit kort var gyldigt, da De skulle
ha været her, så det er Deres egen skyld.
jeg kender reglement og politik tilfulde.
Og Deres adfærd er en skamplet og en byld.
Så kaldte han mig for en gammel nar og mere
af anatomisk art og smed mig bare ud.
Jeg stod og frøs og magted' ikke noget mere.
Nu har jeg mistet troen på en kærlig Gud.

Ingen kommentarer: