lørdag den 26. januar 2008

Ved frokosten

Whopperen skal være velsignet
Gudskelov for burgerne
Tålmodigt bevæger jeg mig
fremad i køen
kommer frem til disken
og bestiller det
de kalder et måltid

Giv mig en cola til!
Jeg vil berømme den sirupssøde
dunkelbrune coke
Død og Djævel, hvor kulsyren prikker
Dette er en drik
der opløser tænders emalje

Jeg kanter mig op ad trappen
med vaklende bakke og finder
plads ved et bord
med mange tomme æsker og glas
O anelsen om andres gumlen
spor af læbestift og det
hvorom man kun kan gisne.
Færten af vådt tøj og sure sokker
fra alle naboborde

Først sætter jeg tand i min whopper
hvilket medfører
at store dele af indholdet
splasker ud over hånden
Denne bouquet af formalet standardkød
Mindelser om kvæg der græsser
hvor der før var regnskov
om nitrat i grundvandet
pesticider der indgår et nyt
og skæbnesvangert fællesskab
med mine egne kromosomer

Ketchuppen vier jeg særlig opmærksomhed
dybrød som levret blod
men sindrigt skabt
uden hjælp af tomater
på et grundlag af roer og eddike
tilsat mangfoldige syntetiske farvestoffer
og emulgatorer med morsomme E-numre

Pommesfriterne er et kapitel for sig
små blokke af oliestegt kartoffelmel
branket i transfedtsyrer
og rullet i store mængder salt

Ukendte ejere
af denne oase
Aldrig har I betalt en krone i skat
Intet har I tjent på at fodre folket
gennem tredive år
Det er ren filantropi
Et mindebæger drikker jeg for jer,
veldædige kapitalfonde på Cayman Islands
jer være da viet
disse strofer
Skål!

Ingen kommentarer: