søndag den 27. januar 2008

Krejlermarked

(mel.: Jens Vejmand)


Hvad er der ved stationen
hvor før var Kina-grill?
Hvad trækker folk af huse
og gør den spage vild?
Det er et krejlermarked
hvor man kan gøre fund -
en sjælden juleplatte
en gammel sengebund

Jeg vågner selv af dvale
og slukker mit tv
Med alle disse chancer
så må jeg ned og se
Jeg går til krejlermarked
Måske gør jeg et kup
Jeg kunne faktisk bruge
en brødrister fra Krupp

Der er en mægtig stemning
med mylder og alarm
og bod med æbleskiver
hvor kaffen holdes varm
At gå til krejlermarked
en søndag formiddag
er alles største glæde
vor nye folkesag

Jeg maser mig igennem
og blir en smule klemt
men jeg må frem og se på
hvad hver en bod har gemt
Et rigtig krejlermarked
har ting for hver en smag
Jeg finder sikkert noget
der redder denne dag

"Hvor meget skal du have
for sådan et par glas?
Nej, det kan ikke passe.
Jeg tror nok, du tar gas"
Til rigtig krejlermarked
dér prutter man om pris
Men det en sælger ønsker
får han naturligvis

Et mågestel jeg finder
og det er godt at ha'
hvis der sku komme gæster
til mig en skønne dag.
En gammel pladespiller
der vist er lidt defekt,
et fornemt schweizisk kukur
en krukke til konfekt

Jeg køber som i blinde
en lampeskærm med kvast
en blegrød hofteholder
et danseskørt af bast
et fint par rulleskøjter
en bog af FP Jac
en kimono med drage
en dåse cykellak

Jeg slæber og jeg bakser
og synker ned i knæ
og synes snart jeg ligner
et pyntet juletræ
Fra årets krejlermarked
går turen atter hjem
Jeg stuver alle indkøb
i skunken bag en lem

1 kommentar:

Torben Dalhof sagde ...

Fedt digt du der har lavet Preben. Hilsen Torben. Vi er lige blevet venner på Facebook. Tjek min blog på http://dalhof.blogspot.com