torsdag den 24. januar 2008

Mallorcaturen

(mel: Flugten til Amerika)

Dengang da jeg endnu var temmelig ung
fik jeg smag for at kigge på verden.
Jeg gravede dybt i min svineskindspung
Den store seddel - her er den

Så gik jeg med faste skridt til Spies
og købte billet til Mallorca
Nu skulle jeg med til en fest for gris
og finde en tøs - hvis det går, da.

Jeg sad så på rejsen med en fyr
der drak sin cognac i flyet
og blev så stiv som et selvdødt dyr.
Den tur leved' op til ryet.

I Palma blev vi kørt på hotel
og tilkaldt til velkomstmøde
Champagne var der. Ta' bare selv,
sa' guiden og sku' ikke nøde.

Lidt tåget, som havde jeg røget hamp
gik jeg i Hemingways fodspor
direkte til tyrefægterkamp.
Nu skulle jeg frådse i blodspor.


Der stod så en stud, og den gumlede hø
lige til den blev stukket med kårde
Så lagde den sig med et suk for at dø
og blev læsset op på en båre


Det var uden spænding og uden ånd
Det var bare at glo på liget
Omtrent som at stå ved et rullende bånd
i en sal på maskinslagteriet


Var tyrefægtning mig lidt for dvask
så skulle jeg nok ta' revanche.
Til grisefesten. Der sku' den ha dask,
for her var der sikkert en chance.

Vi kørte til festen i charterbus
turister og osse en guide.
Der var tændt for alle forventningsblus
Jeg var sandelig fit til at fighte.

Der var lange borde med flæskesteg
og vin til flamencomusikken.
"Men æd nu hurtigt, for fler' er på vej
Vi må have gang i butikken".

En ansat gik rundt med en lædersæk,
lod rødvin i struberne løbe.
En fotograf knipsed' i et væk
og billederne kunne man købe.

"Og så er det ind ved siden af
Snart sidder andre og spiser.
Der kan I købe hvad I vil ha'
til ret fornuftige priser"

Var vinen end dyr og temmelig sur
så kunne man danse moderne
Hvem skulle jeg vælge til første tur?
De ville nok alle så gerne.

Der stod en dame med opsat hår
Jeg sagde mit navn var Preben.
"Så kom da, søster, og sving dit lår"
sa jeg med et smil på læben.

Men damen kaldte: "Kom lige, Jon.
Det her er ikke så praktisk.
Her står en besværlig mandsperson
og han generer mig faktisk".

Jeg skyndte mig væk. I en lille bod
ku man købe et stort glas brandy.
Jeg drak mig til det fornødne mod
og fandt så en der hed Randi.

Men, tænk, hun havde en dårlig fod
og også lidt hovedpine.
Jeg gik, men det kogte i mit blod
da damen kom til at grine.

Jeg prøved igen og igen og igen
at hilse og inklinere
men ingen ønskede mig som ven.
Så orked' jeg ikke mere.

Jeg syntes, turen var tem'lig slem.
Der var ikke meget ved varen.
Fra næste morgen til jeg skulle hjem
der sad jeg bare i baren.

Ingen kommentarer: